«Animation & Περιβάλλον» στην Κόνιτσα

Την Δευτέρα 2 και την Τρίτη 3 Ιουλίου 2012 το Νεανικό Πλάνο σε συνεργασία με την Κοινωφελή Επιχείρηση Δήμου Κόνιτσας υλοποίησε ένα Διήμερο Βιωματικό Εργαστήριο Animation για παιδιά.

Το εργαστήριο σχεδιάστηκε επιστημονικά από τον Δρ. Σπύρο Σιάκα και πραγματοποιήθηκε από τον ίδιο στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κόνιτσας με την συμμετοχή 30 παιδιών από 8 έως 14 χρονών. Στη διάρκεια του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες εμπλέχθηκαν σε μια ομαδικοσυνεργατική διαδικασία δημιουργίας μιας ταινίας animation για την ανάπτυξη ενός θέματος που σχετίζεται με το περιβάλλον.
Δείτε την ταινία

Αναλυτική Περιγραφή Εργαστηρίου

Ο κύριος στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου κινήθηκε σε δύο άξονες:

(i) Από την μια μεριά, επιδιώχθηκε να κατανοήσουν οι συμμετέχοντες τις ιδιαιτερότητες και τα στάδια δημιουργίας μιας ταινίας animation.

(ii) Παράλληλα, ανιχνεύθηκε η σύνδεση των σταδίων δημιουργίας του animationμε συγκεκριμένες δημιουργικές δραστηριότητες επάνω σε θέματα που σχετίζονται με την περιβαλλοντική εκπαίδευση.

Η διάρκεια του εργαστηρίου ήταν δύο πεντάωρα, που περιλάμβαναν ένα θεωρητικό και ένα πρακτικό μέρος που ήταν άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους. Στο θεωρητικό μέρος του εργαστηρίου, αφού έγινε προβολή ταινιών που δημιουργήθηκαν από συμμετέχοντες σε παρόμοια εργαστήρια, αναπτύχθηκαν οι βασικές αρχές της κινηματογραφικής τεχνικής του animation και οι βασικές αρχές δημιουργίας σκηνικού και κούκλας για animation. Στη συνέχεια, αφού έγινε η επιλογή του θέματος, τέθηκε το «πρόβλημα» της ιστορίας που θα υλοποιούνταν με την τεχνική του animation. Με ένα μικρό προφορικό κείμενο τέθηκε ένα μέρος από τα στοιχεία της ιστορίας και ζητήθηκε από τα παιδιά να προσδιορίσουν τα υπόλοιπα.

Δηλαδή:

-Να προσδιορίσουν συγκεκριμένα στοιχεία του σκηνικού της ιστορίας τους

-Να αποφασίσουν με τα μάτια ποιου «ήρωα» θα πουν την ιστορία τους

-Να δημιουργήσουν τα αντίστοιχα κείμενα (διαλόγους και μονολόγους).

Πιο συγκεκριμένα τo θέμα που προσεγγίσαμε σε αυτό το εργαστήριο σχετιζόταν με την ερημοποίηση και την έλλειψη νερού. Ο γενικότερος προβληματισμός που θα οδηγούσε στην δημιουργία του σεναρίου αναπτύχθηκε στο σκηνικό και στις ιδιαίτερες συνθήκες μιας ερήμου. Μέσα από την οπτική γωνία των κατοίκων της ερήμου οι μαθητές προσπάθησαν να εντοπίσουν τα προβλήματα ενός περιβάλλοντος χωρίς νερό και με τα χαρακτηριστικά της ερημοποίησης. Επιπλέον έδωσαν λύσεις και πρότειναν τρόπους αντιμετώπισης αυτών των προβλημάτων. Όλα τα παραπάνω τα αποτύπωσαν σε εικονογραφημένα σενάρια και κείμενα τα οποία δραματοποίησαν, ηχογράφησαν και τα μετέτρεψαν σε κινούμενη εικόνα σύμφωνα με συγκεκριμένες μεθοδολογικές αρχές και φύλλα εργασίας που ο επιμορφωτής Δρ. Σπύρος Σιάκας δημιούργησε κατά τη διάρκεια της διδακτορικής του διατριβής.

Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές κατά τη διάρκεια του δεκάωρου εργαστηρίου:

-Δημιούργησαν κούκλες με υλικά της φύσης που τα ίδια συνέλεξαν από το προαύλιο χώρο του ΚΠΕ.

-Δημιούργησαν το σκηνικό της ιστορίας τους αξιοποιώντας την αμμοδόχο του ΚΠΕ.

-Φωτογράφισαν με ιδιαίτερο τρόπο τις κούκλες τους ώστε να δημιουργήσουν μια λογική και συνεχόμενη κίνηση και να δώσουν ζωή στα άψυχα αντικείμενα. Έτσι δημιούργησαν 600 φωτογραφίες που έχουν μια λογική σειρά και συνέχεια ώστε να αποδώσουν τη κίνηση με ομαλό τρόπο και να πείσουν ότι τα αντικείμενα που φωτογραφήθηκαν είναι ζωντανά.

-Δημιούργησαν και ηχογράφησαν τα κείμενα που τα ίδια έγραψαν παίζοντας τον ρόλο της κούκλας τους. Με άλλα λόγια μετέφεραν τις σκέψεις τους στο στόμα των συμμετεχόντων της ιστορίας τους.

Όλα τα παραπάνω έγιναν με ομαδοσυνεργατικό τρόπο και δίνοντας χώρο για πρωτοβουλίες και δημιουργικότητα σε όλα τα παιδιά χωρίς εξαιρέσεις και διακρίσεις. Στο τέλος όλοι μαζί είδαμε σε αμοντάριστη μορφή κινουμένου σχεδίου το υλικό που δημιουργήσαμε. Κατά τη διάρκεια αυτής της προβολής τα παιδιά δημιούργησαν ήχους που ηχογραφήθηκαν σε πραγματικό χρόνο και ενσωματώθηκαν στο τελικό μοντάζ της ταινίας που έγινε με βάση τα εικονογραφημένα σενάρια και τα κείμενα των παιδιών.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s