Action!

Προετοιμασία για το γύρισμα μιας σκηνής.

Όπως γράψαμε ήδη την Παρασκευή 16 έως και την Κυριακή 18 Μαρτίου 2012 το Νεανικό Πλάνο σε συνεργασία με το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ιωαννιτών υλοποίησε ένα Τριήμερο Βιωματικό Κινηματογραφικό Εργαστήριο

Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε  στον Πολιτιστικό Πολυχώρο «Παλαιά Σφαγεία»  με την ενθουσιώδη συμμετοχή 14 μικρών και μεγάλων παιδιών! Στη διάρκεια του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες κατανόησαν ουσιαστικά και στην πράξη την κινηματογραφική γλώσσα και δημιούργησαν εξολοκλήρου την δική τους ταινία μυθοπλασίας. Το εργαστήριο έγινε με την καθοδήγηση του σκηνοθέτη Δαμιανού Βογανάτση.

O Δαμιανός Βογανάτσης γράφει για το εργαστήριο:

Σκοπός του εργαστηρίου ήταν πρωτίστως να δοθούν στους συμμετέχοντες απλές θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις για την κατανόηση της κινηματογραφικής γλώσσας, κυρίως μέσα από βιωματικές οπτικοακουστικές ασκήσεις. Ο δεύτερος και εξίσου βασικός σκοπός, ήταν αυτός της εκμάθησης της διαδικασίας της ομαδο-συνεργατικότητας, καθώς η δημιουργία μιας ταινίας αποτελεί ίσως το πιο ομαδικό καλλιτεχνικό άθλημα!

Έτσι λοιπόν η προετοιμασία και τα γυρίσματα της ταινίας, από τα 8 παιδιά και  τους 6 ενήλικες (φοιτητές & εκπαιδευτικοί) ήταν το αποτέλεσμα της προσπάθειας των δυο παραπάνω μαθησιακών σκοπών!

Το σενάριο, καθώς και ένα στοιχειώδες ντεκουπάζ , γράφτηκε συλλογικά και πήρε την τελική του μορφή μετά από πολλά και διαφορετικά αφεψήματα που κατανάλωσε η ομάδα για να ζεστάνει για τα καλά τη δημιουργική της σκέψη. Το οποίο μπορείτε να δείτε εδώ.

Έχοντας συζητήσει ήδη στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου γύρω από το μοντάζ, καταφέραμε, μετά το πέρας των γυρισμάτων, να δείξουμε και πως χειριζόμαστε κάποιο απλό μονταζιακό πρόγραμμα. Τις επόμενες μέρες δόθηκε σε όλους τους συμμετέχοντες όλο το κινηματογραφηθέν υλικό, με στόχο να προσπαθήσουν να φτιάξουν, όσοι θέλουν τη δική τους τελική φιλμική εκδοχή. Κατά τη διάρκεια των πασχαλινών τους διακοπών, οι μαθητές γυμνασίου Αχιλλέας και Λουκία, έχοντας περίσσια υπομονή και επιμονή, πειραματίστηκαν για πρώτη τους φορά με τη διαδικασία του μοντάζ και κατάφεραν ολομόναχοι  να ολοκληρώσουν την ταινία τους. Δείτε την εδώ

 

Από το ίδιο το πρωτογενές υλικό μπορούν πάντα να προκύψουν άπειρες ταινίες και όχι μόνο μια που συνηθίζουμε να βλέπουμε…! Για την ακρίβεια, όσοι οι άνθρωποι που  θα μοντάρουν το ίδιο υλικό, τόσες και οι ταινίες που μπορούν να προκύψουν. Οι ταινίες αυτές θα έχουν φυσικά πάντα ομοιότητες αλλά και διαφορές…

Έτσι ενώ συνήθως βλέπουμε μια και μόνο ολοκληρωμένη ταινία στις οθόνες μας, μετά από παράκληση των συμμετεχόντων έγινε και μια “δεύτερη” ταινία, με αποκλειστικό σκοπό να δούνε την ισχύ του ανωτέρω θεωρήματος. Έχοντας ως βασικό οδηγό τον τρόπο με τον οποίο επέλεξαν τα ίδια τα παιδιά να μοντάρουν την ταινία τους, έγινε και μια επιπλέον μονταζιακή εκδοχή  και απο μενα.  Δείτε την εδώ

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ

Παρακάτω θα διαβάσετε τις εντυπώσεις κάποιων από τους συμμετέχοντες.

Το κινηματογραφικό εργαστήρι στο οποίο συμμετείχαμε άφησε σε όλους μας τις πιο γλυκές αναμνήσεις. Περιείχε όλο το φάσμα των συναισθημάτων .

Άγνοια, ανυπομονησία, αγωνία, ενθουσιασμός, γέλιο, γέννηση ιδεών, συνεργασία, ομάδα. Προετοιμασία, κούραση, η πλάκα, το « φτου! Ξανά από την αρχή, από εκεί που ήσουν ».

Υπήρχε το action και το boom! Το συγγνώμη, έχουμε γύρισμα, η έγνοια για τα τέλειο αποτέλεσμα.

Συμμετείχαμε πολλά ξεχωριστά άτομα, ο καθένας με τη δική του προσωπικότητα, τις δικές του ιδέες, το δικό του όραμα, τα δικά του ενδιαφέροντα, το δικό του πλάνο. Μαμάδες, παιδιά μεγάλα, παιδιά πιο μικρά, όλα γίνανε παιδιά μπροστά στο μεγαλείο, τη μαγεία που ξεδιπλώθηκε μπροστά τους, τη μαγεία του κινηματογράφου.

Η διαδικασία, η παρέα, οι νέες γνωριμίες, οι ερωτήσεις, ο βομβαρδισμός από καινούριες γνώσεις, πάντα κάτι καινούριο για να σημειώσεις, να επεξεργαστείς!

Το μάθημα που δεν ήταν «μάθημα» αλλά παιχνίδι! Ένα παιχνίδι συναρπαστικό και αξέχαστο!

Οι σκέψεις, οι ιδέες, η συνεργασία μιας αχτύπητης ομάδας που έμαθε να δημιουργεί εικόνες, να φαντάζεται περισσότερο, να αγχώνεται λιγότερο, να ζει ακόμα πιο πολύ στη στιγμή

Γιατί ο καθένας είναι σκηνοθέτης της δικής του ζωής.

Φώτω Παππά, μαθήτρια Β’ Λυκείου

«Μας άρεσε πααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααρα πολύ αυτό το σεμινάριο . Πραγματικά είμαστε πολύ χαρούμενοι με όλη αυτή την απερίγραπτη εμπειρία…… Σε κάθε ταινία παρατηρώ τα διαφορετικά πλάνα και λέω πω ρε φίλε μου πόση δουλειά χρειάστηκε για να βγει αυτό το αποτέλεσμα ..

Ελπίζουμε να σας ξανασυναντήσουμε σύντομα!»

Αχιλλέας Σαρρηγιαννίδης, μαθητής Α΄ Γυμνασίου

«Το εργαστήριο μου – και θέλω να πιστεύω ΜΑΣ – άρεσε πάρα πολύ!

Αν εξαρτιόταν από μένα θα μπορούσα να παρακολουθήσω το εργαστήριο και για μια βδομάδα, όχι μόνο γιατί με ενθουσίασε το γεγονός ότι μάθαινα πράγματα από τον κόσμο του κινηματογράφου που ποτέ δεν φανταζόμουν…. αλλά και γιατί μου έκανε πολύ καλή εντύπωση η αγάπη του Δαμιανού για τον τομέα αυτόν και η αφοσίωση και η υπομονή που είχε στη δουλειά του, πράγμα που βοήθησε σημαντικά και στη μετάδοση των μαθημάτων!!!

Εκτός από ενδιαφέρουσες και δημιουργικές, οι 3 μέρες που περάσαμε μαζί λοιπόν, για μένα ήταν και διασκέδαση.

Θα ενθουσιαζόμουν με την ιδέα να ξαναλάβω μέρος σε εργαστήρι αυτό!»

Ελευθερία Σαρηγιαννίδη, μαθήτρια Α΄ Λυκείου

Στις 16-18 Μαρτίου2012, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω στα Ιωάννινα το τριήμερο εκπαιδευτικό κινηματογραφικό εργαστήριο για παιδιά και ενήλικες που διοργάνωσε το Νεανικό Πλάνο στον Πολιτιστικό Πολυχώρο «Παλιά Σφαγεία».

Έχοντας διαβάσει τις σχετικές με το πρόγραμμα πληροφορίες, εισήλθα στον χώρο πραγματοποίησης του εργαστηρίου με μία απορία:  πώς μέσα σε 12 ώρες θα καταφέρναμε να περάσουμε από το επίπεδο εξοικείωσης με τις βασικές έννοιες της κινηματογραφικής γλώσσαςστην πραγματοποίηση σεναρίου, γυρισμάτων και δημιουργίας μοντάζ. Το εγχείρημα έμοιαζε μεγάλο και ο διαθέσιμος χρόνος λίγος, ειδικά στη συγκεκριμένη περίπτωση, που οι συμμετέχοντες δεν χρειαζόταν να έχουν κάποια πρότερη, σχετική με τον κινηματογράφο, γνώση.Τα αποτελέσματα ωστόσο, υπήρξαν παραπάνω από ικανοποιητικά.

Στην πρώτη φάση του εργαστηρίου, η θεωρία, ακολουθούμενη σε κάθε της στάδιο από την εφαρμογή της, και έξω από τα όρια των συμβατικών μαθησιακών μεθόδων, περιείχε την ενεργή συμμετοχή όλων των ατόμων, είτε με την πραγματοποίηση κάποιας απλής άσκησης, είτε με την άμεση επαφή τους με τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Το γεγονός αυτό, οδήγησε στην άμεση εξοικείωση και αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της ομάδας, την ευχάριστη απόκτηση γνώσεων και την ομαλή μετάβαση στην δεύτερη φάση του εργαστηρίου που αποτελούσε το καθαρά δημιουργικό κομμάτι.

Η ομάδα των 14 ατόμων, αποτελούμενη από 8 παιδιά και 6 ενήλικες, ατόμων με φαινομενικά διαφορετικούς στόχους και κίνητρα όσον αφορά την επιλογή τους για παρακολούθηση του εργαστηρίου, κατάφερε να λειτουργήσει αποτελεσματικά. Ο αυθορμητισμός και η φαντασία των παιδιών συνδυάστηκε με την εμπειρία και την επιπλέον γνώση των ενηλίκων, οδηγώντας όχι μόνο σε μια καλή αλλά και μια δημιουργική συνεργασία.Όλη η ομάδα λοιπόν, είχε ενεργή συμμετοχή στις δραστηριότητες, η οποία γινόταν όλο και πιο έντονη καθώς εξελισσόταν το εργαστήριο. Είναι αξιοσημείωτο δε ότι ούτε στο θεωρητικό, ούτε στο πρακτικό κομμάτι, και παρά την πολύωρη διάρκεια των δράσεων, φάνηκε η ομάδα να καταβάλλεται από κούραση.

Επίσης, η παρουσία του εκπαιδευτή, Δαμιανού Βογανάτση, υπήρξε καταλυτική για την επιτυχία του εργαστηρίου. Ο τελευταίος δεν περιορίστηκε στην απλή μετάδοση γνώσεων, αλλά αντίθετα υπήρξε ο βασικός συνδετικός κρίκος ανάμεσα στα μέλη της ομάδας, καθοδηγώντας και ενισχύοντας κάθε φορά τις επιλογές μας και παρέχοντάς μας την απαιτούμενη ελευθερία για έκφραση, συζήτηση και ανάπτυξη των ιδεών μας.

Όλα τα προαναφερθέντα, σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος, μας έδωσαν την ευκαιρία να ζήσουμε μια πρωτότυπη και όμορφη εμπειρία, που από όμοιές της στην πόλη των Ιωαννίνων,μέχρι σήμερα,δεν έχουμε συχνά την ευκαιρία να επωφελούμαστε.

Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω το γεγονός ότι όλα τα παραπάνω πραγματοποιήθηκαν σε τόσο περιορισμένο χρονικό διάστημα, χάρη στην ανταπόκριση και τον ενθουσιασμό τόσο των συμμετεχόντων, όσο και των εκπαιδευτών που κατά την διάρκεια τριών ημερών προσέφεραν τα μέγιστα για να έρθει εις πέρας το συγκεκριμένο εργαστήριο. Ως εκ τούτου, η επιμήκυνση της διάρκειας του εργαστηρίου πέραν των τριών ημερών (12 ώρες), θα προσέφερε περισσότερες δυνατότητες στην ομάδα για δημιουργία και επεξεργασία των ερεθισμάτων που τους προσφέρονται.

Με την ελπίδα να πραγματοποιηθούν εκ νέου παρόμοιες δράσεις στην πόλη μας και να έχουν περισσότεροι μαθητές αλλά και ενήλικοι την δυνατότητα να μοιραστούν ανάλογες εμπειρίες.

 Κουνάβα Αγγελική, Ιστορικός Τέχνης, Master 2 Recherche, EHESS, Paris

About these ads

One thought on “Action!

  1. Pingback: Κινηματογραφικό Εργαστήριο στα Γιάννενα « Μαθήματα στο σκοτάδι

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s